Le mercredi 9 juillet
2014
6時、快晴、18℃、47.5%。
今年のラマダン(イスラムの断食月間)は6月29日(日)から始まっている。その聖なる時期にソマリアのテロ集団アル・シャバブは首都モガディシオでテロを活発化している。5日(土)には国会、また8日(火)には大統領府が標的にされた。ソマリア政府は事態は管理下におかれているという。しかし、戦闘が大統領府で続いているという情報もある。ともかく政府機関の中枢の安全が守れないのは政府の不安定を露呈したようなものだ。
タンザニアのアルーシャで7日(月)テロ事件があった。インド料理レストランに爆弾が投げ込まれた。先週は同じアルーシャでイスラムの宗教人の家が爆弾テロにあっている。反抗はいずれもソマリアのアル・シャバブと見られている。
アルーシャはキリマンジェロ登山とセレンゲティ国立公園を訪れる観光客のための施設、ホテルやレストランが集中しているタンザニア北部の町である。
ケニアにとってもタンザニアにとってもアル・シャバブのテロは観光に与える悪影響が甚大だと思われる。
南アフリカのNGO「Feed A
Child」が作った飢餓撲滅キャンペーンのビデオがスキャンダルになっている。TVだけでなくYouTubeでも流された。
南アはアフリカ大陸の中ではもっともリッチな国である。しかし、黒人と白人の生活格差が大きい。NGOの広告の趣旨は「(南アの)家庭で飼われている犬は数百万の子供たちよりもいい食事をしている」という現実に世間の目をむかせるためであった。
しかし、ビデオでは白人女性がお菓子を黒人の子供に与え、喜んで子供が食べて、彼女のベッドルームに新聞を持ってきたら、また菓子を与えるというシーンになっている。飼い犬にビスケットを与え、芸を仕込む場面に似ているというわけだ。
広告ビデオは確かにショックを南ア市民に与えたようだ。その意味で「成功した」のである。人種差別広告だというよりも、現実を直視させたのであって、特に問題視する方が過剰反応ではないかと僕には思える。
Les enfants noirs
sud-africains sont-ils des chiens?
Une campagne contre la
faim choque et montre que le racisme a la peau dure en Afrique du Sud.
Si la faim a reculé
dans le monde, selon des indications de la FAO (Fonds des Nations unies pour
l’Alimentation et l’Agriculture), l’insécurité alimentaire demeure un grave
problème en Afrique et concerne principalement les enfants.
L’Afrique du Sud, pays
pourtant le plus riche du continent, connaît aussi ce phénomène. Feed A Child,
une ONG sud-africaine de lutte contre la faim, a lancé une campagne télévisée
au tout début du mois de juillet pour «sensibiliser l’opinion» sur le problème
de la malnutrition. Mais la campagne a plutôt provoqué un tollé et des accusations
de racisme.
En effet, comme le
détaille IOL News, la publicité montre un garçon noir à qui une dame blanche
riche met une friandise dans la bouche, avant de le récompenser plus tard d’une
nouvelle friandise lorsque ce garçon noir lui ramène un journal dans sa chambre
cossue. La publicité se termine par cette punchline:
«La plupart des chiens
mangent mieux que des millions d’enfants.»
La vidéo a été vue
plus de 20.000 fois, souligne la chaîne eNCA, avant d’être retirée du site
YouTube. Malgré cela, depuis une semaine, les réactions sur les réseaux sociaux
ne cessent de pointer du doigt son caractère raciste.
L'ONG Feed A Child a
suspendu sa campagne, mais n’entend pas s’excuser.
«L’idée, au départ,
n’était pas d’offenser qui que ce soit, mais plutôt de pointer du doigt une
triste réalité», explique à eNCA, Alza Rautenbach, l’une des responsables de
l’ONG.
«Cette campagne met en
lumière ce qui se passe et que personne ne veut voir. La plupart des chiens
domestiques mangent mieux que la majorité des enfants dans ce pays», lance
Candice Etberg, dans des propos rapportés par IOL News.
Mais cet axe de
défense tient-il la route, comme se demande le Daily Maverick? Le plus simple
eût été d’utiliser un vrai chien pour mettre en exergue cette story line et non
un enfant, estime le site d’information
et d’analyse sud-africain.
En mettant en scène
«de manière aussi choquante» une femme blanche riche et un enfant noir
(pauvre), la publicité de Feed A Child perpétue les stéréotypes racistes qui
ont toujours la peau dure en Afrique du Sud, ceux des «riches blancs partageant
un petit bout de leurs richesses avec les noirs pauvres».
Au final, tout cela
brouille le message initial sur la question de l’insécurité alimentaire dans un
pays où 62% des noirs vivent sous le seuil de pauvreté, comme l’indique
l’Institut sur les Relations raciales. En gros, les Sud-Africains noirs sont
les plus pauvres et donc sont ceux qui meurent le plus de faim dans ce pays.
Pour autant, estime
encore le Daily Maverick, la campagne de Feed A Child est «inutile et stupide»,
précisément parce qu’elle met en cause la dignité de noirs. Ou comment faire un
flop et provoquer un scandale à partir d’une bonne intention.
Raoul Mbog
(上記Slate Afriqueのもとになった英文記事)
Outrage as
ad shows black boy as dog
July 4 2014
at 01:30pm
By STAFF
REPORTER
Cape Town -
A Feed A Child television advertisement has sparked outrage online for its
portrayal of a black child as a dog.
The
advertisement, which has been viewed 2 100 times on YouTube, depicts a young
black boy being given treats by a glamorous white woman in her expensive home.
His head rests on her lap as she strokes him and later he is rewarded with
another snack when he brings her a newspaper in bed.
In the
final scene, the woman lets the boy lick her finger while she is cooking and
the video ends with the line: “The average domestic dog eats better than
millions of children.”
However,
another NGO has jumped to the defence of the advertisement. “This is a great
advert that highlights what is actually going on. The average dog does eat
better than most children in this country,” said Feed SA director Candice
Etberg.
“People are
ignoring the message here – and it’s that we need to get together and start
feeding children.”
Some online
users have accused Feed A Child SA of perpetuating stereotypes – black people
always at the mercy of white people or white people treating black people as
|animals.
“You could
have used a real dog to emphasise this story line, not a child.
“I am so
disgusted – you guys have no respect for the human race,” Charmaine Gxilishe
commented under the advertisement uploaded to YouTube.
Also
reacting to the advert, Martin van der Walt labelled it “racist”.
“This is an
untrue way of life. It reflects that white people only are the rich and
suppress the African children. This ad is racist and needs to be removed and
blocked and no longer aired,” Van der Walt wrote on YouTube.
“All we see
when we go about SA is white people taking care of black people and this ad,
with its shock effect, is pathetic. Learn how to market before you advertise,
YouTube user Time-Benderz wrote. “Where are the black people looking after the
white people? The mentality of SA
is shocking.”
Another
response was from Dorette van Zyl, who said: “Why did it have to be a white
woman feeding a black child? The message it sends out is not very clear at
first, showing rich white people sharing a small portion of their wealth with
the poor black people. Hello! When last did you really look around?”
However,
some users said they could see the aim of the advert.
“It drives
a powerful message across and does not deserve to be evaluated on the race of
the characters,” commented TheLynx73.
Arnau van
Achterbergh, the director of the charity organisation has defended the
advertisement, saying it was “based on a shocking societal truth” and was “not
meant to offend anyone”.
“It’s a
truth that everyone is shying away from and we’re saying: ‘Now that we’ve got
your attention, will you help us?’” he said.
Achterbergh
said the advertisement had been designed to shock people to get their
attention. His organisation was
monitoring reaction.
Cape Argus
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