Le vendredi 7 juin
2013
6時、快晴、19℃、45%。
本ブログ3月22日号で自転車競技「ツール・ド・コンゴ」が5月に開催されると書いた。それが遅れたけれども、ついに6月18日から10日間「ツール・ド・ラ・RDC tour de
la RDC」が愈愈開催されそうだ。900km。バ・コンゴ州を出発点としキンシャサを経てバンドンド州で折り返す。ルブンバシには来ない。中国が道を直したバンドンド州のキクウィットKikwitが折返し点。このツールtourを応援かつ組織してくれたのは1945年生まれのフランス人、フランシス・デュクリュFrancis Ducreux氏だ。68年~73年にかけてツール・ド・フランスのプロだった。その後アフリカでツールを次々と組織した。ブルキナ・ファソ、トーゴ、マダガスカル、ベナン、ガーナ、マリ、ギニア、モーリタニア、ニジェール等である。アフリカのツールに生涯を賭けたといってもいいだろう。ついにRDCコンゴも彼が組織することになったわけだ。
アフリカは援助対象ではなく投資対象の大陸だとは既に繰り返し書いた。また一方、アフリカは消費社会に突入している。伝統的なマーケット(いちば、市場)は観光の対象ともなる。しかし、大規模なショッピング・センターは拡大する中産階級の旺盛な消費を満足させるためのマーケットである。必ずしも外国人のためではない。
下記の記事には規模が足りないのか出てきていないが、ダル・エス・サラムの「ムリマニ」ショッピングセンタには二つのスーパーが入っている。駐車場も広い。映画館も入っている。こうしたショッピングセンタがルブンバシにも出来る予定だが、2006年から予定地だけで建設が進んでいない。今年初め基礎工事が始まるかに見えたがまた工事が止まっている。南ア資本のショップライトが来る筈だ。キンシャサではショッピライとが既に開店している。
(本ブログ、2012年8月9日参照
フランス語の記事では「大陸5大ショッピング・センタ」の表がでていないが、英文のほうには参照されている。規模が極めて大きく、南アのショッピング・センタは選に漏れてしまったが、セネガルのダカール、コート・ジボワールのアビジャン、ナイジェリアのラゴスなどのショッピング・センタが列記されている。
中国大陸には積極的に進出した日本のデパート、コンビニである。進出当初中国は今日のような消費社会ではなかった。アフリカに、ルブンバシに三越やセブンイレブンは来ないのか。
ダカール(セネガル)のシー・プラザSea Plaza 一部既に完成しているようだ 政治的安定がこうしたプロジェクトを呼びこむ |
Top 5 des plus grands
centres commerciaux africains
Une récente étude
propose un classement des centres commerciaux les plus attractifs en Afrique
subsaharienne.
Où se trouvent les
centres commerciaux africains les plus attractifs? Sagaci Research, un cabinet
de marché dédié aux marchés africains, a récemment publié un rapport qui classe
les cinq principaux centres commerciaux d'Afrique subsaharienne sur la base de
leur attractivité. De nombreuses marques internationales y ont posé leurs
bagages.
«En Afrique
subsaharienne, plusieurs centres commerciaux situés au Sénégal, en Côte
d'Ivoire, au Kenya et au Nigeria présentent des normes internationales élevées
et sont classées AA ou A par Research Sagaci», a déclaré le cabinet de
recherche.
Il est toutefois étonnant de ne pas y voir
figurer l'Afrique du sud, le pays emblème de la «culture mall» en Afrique
subsaharienne. Le Nigeria y apparaît
deux fois. Cela montre encore une fois la puissance économique du pays dans la
région.
«Dans les prochaines
années, stimulée par l'émergence d'une classe moyenne et par l'expansion des
marques internationales, la surface totale des centres commerciaux devrait
doubler... avec 129 nouveaux centres commerciaux en projet à travers le
continent (dont 17 en Egypte, 15 au Ghana, 14 en Zambie, 12 en Angola, 12 au
Nigeria, 12 au Maroc)», rapporte le site How we made it in Africa
以下英語版
Ranked:
Sub-Saharan Africa’s top five shopping centres BY JACO MARITZ |
JUNE 6,
2013 AT 09:53
.
Sagaci
Research, a market intelligence firm dedicated to African markets, recently
released a report that ranks sub-Saharan Africa’s top five shopping centres
based on their attractiveness for international tenants.
“In
sub-Saharan Africa, several shopping centres located in Senegal, Cote d’Ivoire,
Kenya and Nigeria present high international standards and are ranked AA or A
by Sagaci Research,” said the company in an emailed statement.
South
African malls are not included in the ranking. Sagaci’s statement did not
mention why South Africa was excluded, but the fact that the country’s property
industry is much more developed than the rest of sub-Saharan Africa might be a
reason.
Top five
shopping centres in sub-Saharan Africa (excluding South Africa) – based on
shopping centre attractiveness for international brands
Name of
mall Country City Gross
leasable area (sqm) Ranking
Sea
Plaza Senegal Dakar 14,000 AA
Cap Sud Ivory Coast Abidjan 6,500 A
Ikeja City
Mall Nigeria Lagos 22,650 A
Polo Park
Mall Nigeria Enugu 20,000 A
The
Junction Kenya Nairobi 26,000 A
The
publication also provides an analysis of the presence of international tenants
in African shopping centres. A selected number of European and US brands –
including Bata, Celio, Aldo, KFC, Adidas, Nike, Mango, Etam – are present in
leading shopping centres in North and West Africa. South African brands – such
as Shoprite, Woolworths, Truworths, Mr Price – historically well positioned in
Southern and East Africa, are increasingly entering West African markets and
compete head-to-head with European and US brands.
“In the
coming years, boosted by the emergence of a middle class and by the expansion
of international brands, the total shopping centre surface should double… with
129 new shopping centres in project across the continent (including 17 in
Egypt, 15 in Ghana, 14 in Zambia, 12 in Angola, 12 in Nigeria, 12 in Morocco).
Beyond these projects, some countries such as Nigeria, Angola, Tanzania and
Ethiopia remain very attractive for developers with an unmet demand of five to
20 shopping centres in each country between now and 2017,”
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