Le jeudi 30 janiver 2014
6時、曇り、24℃、70%。
水道屋イルンガさんがきて庭の古い水道管を修理した。パイプを取り替えるのではなく穴の開いた箇所にテープを巻いたのである。これであと数年はもつというのだからパイプを取り替えるまでもないのだろう。
ベニョワール(風呂桶)についた石灰を落とすための塩酸も持ってきてデモをしてくれた。どの位の濃度の塩酸かわからないが指で桶に塩酸を塗っているいたのには恐れ入った。
全部で11000フラン(1100円)。
マドンナの食事を冷やすために桶に水をためている。その中にボウフラが湧いた。過マンガン酸を入れたが死なない。過マンガン酸には雑菌力があるが虫は殺せないのか。ジャベル(次亜塩素酸)を入れた。それでもボウフラは元気に泳いでる。ネットで調べたら銅貨を入れて銅の猛毒で殺せると書いてあった。早速10円銅貨を4枚入れた。果たしてどうなるか。
日本では嘗て企業が農業を営むことができなかった。戦後の農地解放政策の影響である。現在はそれが可能になった。しかし、日本の耕地可能な土地は狭くまた未耕作な土地は森林を除いて極めて限られている。従って海外に農業投資の目が向くのは当然であろう。かくしてブラジルなどに土地を得た日本企業が現れた。
アフリカの農民 |
欧米の大企業がアフリカに土地をもとめてやってきた。アフリカには未開墾の土地がまだ2億ヘクタールもある。世界の未開墾地の半分にあたる。2000年以来、耕作可能なアフリカの土地の5%が海外企業に「売却」されたという。実際に「売却」というのは不動産売買として成立するか疑問と僕は思う。実際、英文の記事の方では「長期貸与」となっている。ただ50年とか99年とかの超長期である。そうした農地「売却」は東アフリカ(時にタンザニア、スーダン、モザンビーク、エチオピア)および西アフリカ(シェラレオーネ、リベリア、ナイジェリア、マリ、セネガル)、また中部アフリカ(RDCコンゴ、カメルーン)で目立つ。これらの土地を合わせるとケニアの国土に匹敵する。
アフリカの問題はその土地の1割しか所有者が決まっている登記された土地に過ぎず、9割の土地は登記されていないのだそうだ。
RDCコンゴの場合、全ての土地に登記所で番号がふられている。土地は全て国のものである。それは鉱業開発のためにふられた番号だ。農業とは直接結びついていない。鉱業の場合も農業の場合も土地を開発する権利を売買するのであって所有権を売買するのではない。
2000年~2010年にかけての土地「売却」契約本数 アフリカ大陸では400件以上となっているが 農地ばかりではないと思われる (source : http://landportal.info/fr/landmatrix) |
しかし、未開発未開墾の土地といっても周りには住民がいる。村や集落がある。土地を借りた外国企業が住民を追い出しては問題が起こる。事実住民との争いが発生した例もあるようだ。その調整をつけて、民主的にまた環境に配慮した法整備さえすれば、未開墾地を外国企業に開発させるのは輸出産業の育成であり、外貨獲得に現実的な政策として採用されてしかるべきであると僕は思う。
マラウィでは大土地所有者の土地を貧農に分ける農地改革をしようとしている。しかし何故開港された土地を分けるのであろう。マラウィには十分な土地がないのか。
僕のいるコンゴのカタンガ州をみると、未開墾地、また放置された農地がいくらもある。これらの土地を有効に活用しない方がおかしい。
日本企業にも僕はコンゴで農業に進出して欲しいとせつに願う次第である。
Vendre les terres
africaines est une erreur
En concédant leurs
surfaces agricoles, les pays africains mettent en danger la survie des
populations locales.
L’Afrique a des
raisons de se réjouir. Avec des prévisions de croissance plus que flatteuses,
le continent «attire enfin l’attention» selon les mots de la ministre des
Finances nigériane, Ngozi Okonjo-Iweala. Une attention qui se porte toujours
sur les ressources minières mais qui concerne aussi les terres agricoles.
L’enjeu est de taille puisqu’avec quelque 202 millions d’hectares, l’Afrique
possède la moitié des surfaces arables non utilisées.
Depuis l’an 2000, 5%
de l’espace cultivable africain a été cédé à des entreprises étrangères
notamment en Afrique de l’Est (Tanzanie, Soudan, Mozambique, Ethiopie) et
centrale (RDC, Cameroun), mais aussi à l’Ouest (Sierra Leone, Liberia, Nigeria,
Mali, Sénégal). Une surface globale qui atteint la taille du Kenya, d’après
Jeune Afrique. Au Kenya, justement, rien n’est plus simple que d’acheter un
terrain dès lors que l’on en a les moyens. Ainsi, à Nairobi, les agences qui
proposent des biens immobiliers agricoles aux étrangers sont légion.
Cette ruée vers l’or
vert, n’est pas sans conséquence. Alors même que l’année 2014, est censée
marquer la célébration de l’agriculture familiale, les agriculteurs africains
n’ont jamais été aussi menacés qu’aujourd’hui s’alarme le Guardian. Si les
investissements «peuvent potentiellement aider l’Afrique» d’après Barack Obama,
reste que les économies d’échelle réalisées par les grands groupes européens ou
asiatiques ont tendance à gripper l’ascenseur social africain.
Le problème est qu’«en
Afrique, 10 % des terres rurales seulement sont enregistrés. Les 90 % restants
ne correspondent à aucun titre et sont administrés de manière informelle, ce
qui ouvre la porte aux abus —accaparements, expropriations sans compensation
équitable et corruption», souligne Makhtar Diop, vice-président de la Banque
mondiale pour la région Afrique.
Or de nombreux pays
africains ont échoué à faire reconnaître, en droit et en pratique, les droits
fonciers coutumiers des ménages et des communautés agricoles existantes. Au
contraire, ils ont bien souvent perpétué les codes juridiques coloniaux, qui
remettent le contrôle des terres au domaine public. Le transfert des droits de
propriété vers des entreprises étrangères par l'entremise de l'Etat, pose de
nombreux problèmes comme celui de l’augmentation du prix des terrains, de la
préférence donnée à des plantations plus rentables sur les marchés mondiaux, et
de la mise en péril de la sécurité alimentaire des populations locales.
Un état de fait qui
met en lumière «la déréglementation agricole et la libéralisation du commerce
qui constitue la formule politique imposée à de nombreux pays africains au
cours des trois dernières décennies», pense le Guardian. Le Malawi, qui a
engagé un projet de réforme foncière reposant sur «la décentralisation, le
volontariat et les communautés et qui prévoyait de redistribuer les terres de
grands propriétaires institutionnels à des groupes d’agriculteurs pauvres»
constitue un contre-exemple qui pourrait inspirer nombre de pays africains.
上記記事の一部に参考とされた英文記事を下に引用する。The Gardian紙
Stop
selling off African land - invest in farmers instead
Land deals
between African governments and foreign investors threaten farmers' way of
life, while investing in farming would increase productivity and wealth, says
Ruth Hall
Ruth Hall
for content partner, the European Centre Development Policy Management
Guardian
Professional, Thursday 23 January 2014 11.16 GMT
The
international year of family farming is now underway, and never before have
family farmers in Africa been more under threat.
Large land
deals between African governments and usually foreign (and sometimes domestic)
investors have seen swathes of the countryside leased or concessioned, often
for as much as 50 to 99 years. From Senegal in West Africa to Ethiopia in the
Horn, and down to Mozambique in the South, land considered idle and available
has changed hands, with profound implications for local people and the
environment.
With
estimates ranging from 56 to 227 million hectares globally (with 60-70% of this
in Africa), what is clear is a rapid transformation of landholding and
agricultural systems has taken place in the past five to 10 years. Underpinning
these deals is the longstanding failure of many African states to recognise, in
law and practice, the customary land rights of existing farming households and
communities, and the perpetuation of the colonial legal codes that centralise
control over such lands in the hands of the state as trustee of all
unregistered property.
And it's
not just African land and water that are now so desirable for international
investors, but also the growing African consumer market. In the face of growing
urbanisation and consumer demand in Africa's cities, the challenge is to scale
up production and connect small farmers to markets, lest the benefits of rising
food demand in Africa's cities be netted by importers and foreign supermarkets.
The land
grab raises questions not only about land rights and transparency in
investment, but also what constitutes inclusive agricultural development and
how to bring it about.
Replace the farmers?
At a recent
meeting of the Economic and Monetary Community of Central Africa,
parliamentarians and small-scale farmers from across this resource-rich region
butted heads over what kind of investment was needed. The vice president of the
Pan African parliament, honourable Roger Nkodo Dang of Cameroon, argued in
favour of the "industrialisation" and commercialisation of
agriculture: "We really need to attract investments in the agricultural
sector… It is very important for us to work to find the solution for food
shortage that we have. Most African countries have an old-fashioned
agriculture. The industrialisation of agriculture is very important."
Discourses
such as these ignore the inevitable tensions that arise: clear-cutting tropical
forests to make way for palm oil plantations destroys carbon sinks; removing
local farmers to make way for commercial plantations might enable efficient
food production for global markets, while undermining the food security of
local people. Often the presumed outcome is that African farmers will become
wage workers on their own land, yet most assessments – including The World
Bank's 2011 report on "rising investor interest" in agriculture – have
found that they are invariably worse off as workers than as self-employed
farmers. Yet there are emerging answers, coming from Africa's farmers
themselves.
Invest in
Africa's farmers, don't take their land
Invest in
African farmers rather than give away their land, argued Alangeh Romanus Che,
of the Regional Platform of Farmers' Organisations of Central Africa, a network
of farmers' associations in Central Africa. "All farmers depend on land as
their principal capital, any denial of this access will impact negatively on
farmers," said Che.
The
international movement of peasants and family farmers, La Via Campesina
(literally, "the peasant path"), has rejected efforts to "clean
up" land grabs by creating good governance guidelines for the private
sector to regulate itself. And African farmers' organisations from across West,
East and Southern Africa are now mobilising around an alternative vision for
the future, not of corporate-dominated industrial agriculture, but family
farming feeding Africa and the world.
Central to
their programme are two inter-related concepts. Land sovereignty means that
development should not be based on dispossession but on securing the rights of
communities to their land, water and forests, and to supporting their types of
farming methods. Food sovereignty means privileging local and regional markets,
and limiting the role of corporations in the food system. In these ways, they
argue, investment in African farmers – rather than investment that dispossesses
them – can produce ample, healthy and safe food.
From land
grabs to responsible agricultural investment
These
arguments reflect the ongoing battle over how to define and ensure responsible
agricultural investment. The Committee on World Food Security recently
presented its "zero draft" for consultation with African stakeholders
in Johannesburg – and the response was telling.
African
farmer organisations insisted that transparency is just a starting point.
Following years of chronic neglect, African agriculture is in desperate need of
investment. What is needed for a turnaround in African agriculture must start
with reconsidering the slashing of subsidies, agricultural deregulation and
trade liberalisation that constituted the policy formula foisted on many
African states over the past three decades.
Responsible
investment frameworks tend to wrongly assume that investments are necessarily
external, private and land-based. Other possibilities include public as well as
private investments in infrastructure, goods and services to enable farmers to
commercialise and scale up production, access cheap and appropriate inputs,
improve their productivity, add value to their products, access better markets,
and fetch better prices for improved quality products.
The
challenge remains to develop concrete alternative development programmes that
confirm land and other resource rights in the hands of local farming families
and invest in them.
Ruth Hall
is an associate professor at the Institute for Poverty, Land and Agrarian
Studies, University of the Western Cape, South Africa. She tweets
@RuthHallPLAAS. This article was originally published in ECDPM's monthly Great
Insights
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